Fiskedagbok

2010-05-14 Havsfisketur utanför Göteborg

Idag bar det iväg på årets första havsfiske tur. Vi började fiska kring sjusnåret på grunden utanför St. Pölsan, där var det rätt (helt) dött så vi fortsatte sydväst ut till ett vrak. Efter typ sex nedsläpp, ett brutet spö, tre förlorade tackel och inte en fisk kom vi snart fram till det räckte med vrak för dagen. Så vi forsatte vårt letande efter stortorsken... den var inte hemma. Det är faktiskt lika ledsamt som skrämmamde att se hur lite fisk det finns ute på grundtopparna. Medelvikten på de torskar man får ligger nog runt två hekto...  På ett grund hittade vi enorma mängder små gråsejar, men det är tyvärr det ända som man får. Efter en stunds bottenmete (med gråsej som agn) lyckades jag lura upp dagens största torsk på kanske 1,5 kg. Annars förflöt dagen stilla och behagligt, vädret var toppen om än lite kyligt när solen gick i moln. Ute vid Arnestopp fick jag den största Blågyltan jag sett, tyvärr vägdes den inte men jösses vad vacker den var. Dagen avslutades med fiske kring St. Pölsan, på ett grund där fanns det larvigt mycket små sej och en och annan stektorsk. Så det bästa fisket hade vi på grundet närmast hemm... men alla vet ju att det är bättre längre ut så man måste ju pröva! Här inne fick vi även besök av 4-5 tummlare som simmade svinfort fram och tillbaka frammför båten ett par gånger. Inte alls det där lugna pstandet vid ytan man brukar få se. RIKTIGT fint var det i alla fall. Nu är det bara att vänta in de första makrillarna och ge sig ut igen!

2010-05-07 tom 2010-05-09 Hökensås

Fredag morgon startade vi vår färd mot Hökensås, ett område med en mängd sjöar, som erbjuder fiske efter främst regnbåge. För några av oss var detta årets första fisketur, men ingalunda den första turen till Hökensås, ditt reser vi varje vår och har gjort så i ca 10års tid, ibland flera gånger per år.

Denna gång var dock inte vädergudarna på vår sida. Regn och blåst hade utlovats hela helgen. Och mycket riktigt, på fredagen regnade det och temperaturen var låg. Efter en tids fiske i Prinsasjöarna hade känseln i händerna försvunnit. Känseln kom dock, som genom ett mirakel, tillbaka när en fisk fattat tycke för flugan, en grå zonker. Livslusten var tillbaks. Vi var fem fiskare, och första dagen landade vi fem fiskar, jag två och Tomas tre.

Dag två parkerade vi vid Enesjön, varifrån det är gångavstånd till ett flertal olika sjöar. Fisket i Enesjön var dock inget vidare, vilket ett gäng gubbar vid parkeringen varnat oss för. Istället traskade vi en bit och började fiska i Vitatjärn, en liten skogsgöl som inte direkt för tankarna till laxfisk, snarare dammruda. Men fisken var i hugget, flera regnbågar högg våra flugor, gula zonkers, och tre av oss fick fisk samtidigt! Åtta fiskar samt ett flertal hugg i gölen! Fisket var nu på topp men magen började knarra och vi avslutade fisket för att åka hem och äta.

Klockan 17.00 stod vi åter redo, nu vid Nordvattnet. Ute på ett långsträckt grundflak stod vi i rad och upplevde ett formidabelt fiske. Återigen var det gula zonkers på tafsarna, andra flugor hade säkert funkat lika bra, men då de gula visat sin förträfflighet vid Vitatjärn fick de åter bekänna färg. Från klockan 17 till klockan 20 fångades mellan 10 och 15 fiskar på samma ställe! Ingen fisk var stor utan alla låg kring kilot, men somliga var rejält starka. En regnbåge drog ut 20 – 30 meter backing i en enda rusning från min rulle. Jävligt skoj.

Sista dagen, söndag, blev vädret betydligt bättre än prognoserna förutsagt, och vi begav oss till Baltak efter regnbåge i strömmande vatten. Tidans vattennivå var perfekt men fisket desto trögare. Efter många timmars fiske hade en båge landats, och det ar Tomas som var fångstmannen. Men trots att fisket inte var nåt vidare i Tidan bjöds vi på trevliga naturupplevelser; årets första svartvita flugsnappare, forsärla och den ganska ovanliga gulsippan.

Själv lyckades jag fånga 12 fiskar under resan och sammanlagt fångades mellan 25 och 30. Ett synnerligen bra resultat jämfört med tidigare år.

-Emil

2010-04-29, Hästevik

Var ute en kort sväng i hästevik...

Började lägga ut flugan kl.05.15, började med en som var brun, försökte leta i min ask på en som såg ut som Anders specialgjorda brunis, men hittade inte mycket, jag fick sätta på den enda bruna jag hade men den såg ut som f….n. Inser nu att jag måste börja binda flugor ! Tänkte sms:a dig Anders för att lägga ut en fluga i brevlådan i utbyte av termosmugg och mattermoslock ( jag har dessa hemma ). Var tveksam om jag över huvud taget var någon mening att åka ut utan en brunis…
Perfekta förutsättningar med lite bris och lagom grumligt…såg rent av grymt bra !
Gick längst bort till vänster och ställde mig på piren och kastade mot bryggorna, här kändes det hett, Anders hade ju haft några riktigt goa nafsningar utanför här…., insåg efter en halvtimma att min bruna som inte var Anders brunis, var lik, för jag kände ingenting, inget följe, det kändes tomt. Som vanligt när jag är ute så tror man ju det är grönare på andra sidan, så jag gick bort mot bryggan som går jäms med berget och gick ut på udden bortanför, körde några kast med min trotjänare och efter att jag gått bort mot nästa lilla vik så fick jag ett följe…., mini sa att när björkarna får musöron så blir dom lite mer allerta så jag drog in lite snabbare och vips ett följe !, bytte till en liten fiskimitation (49:- köpfluga) och då hade jag mer följe och lite hugg men lyckades inte kroka någon…
Ganska nöjd med morgonen och kände att jag hittade rätt fluga, så ser jag fram emot söndagen och måndagskvällen med tillförsikt !
Köpeflugor äger...

//Näsa

2010-04-25, Tofta udde

Idag satsade coachen hårt och satte in nästan hela förstafemman samtidigt. Grini, Ifan, Emil o Robert satsade allt på ett kort och drog till Tofta udde. Väl där möttes vi av ett tämligen frisk sydvästlig vind som begränsade antalet platser vi kunde stå på.... Eftersom vi givetvis noga studerat månfaser och tidvattentabellen innan avfärd visste vi att vattnet var som lägst kl 8 för att senare peaka vid 14:00 (senare skulle det visa sig att 13:30 inföll dagens klart mest aktiva huggperiod). Allt eftersom dagen gick lugnade sig vinden och det gick lättare att fiska. Fisk fanns det, men tyvärr mest småttingar.

Nu hindrade det inte oss ifrån att ha trevlig, tvärtom tycktes motgången snarare stärka oss! Och efter en taktisk fika där teorier lades fram och teorier omvärderades, angrepp vi Toftas yttre uddar med en aldrig tidigare skådad frenesi! Minsann om inte detta tycktes hjälpa! Emil som tydligen hållit inne med en del teorier var het som en bakpotatis.... på de små öringarna. Den ena efter den andra fick vika ner sig inför ett mäktigt bombardemang av en olivgrön zonker.
Detta tyckes sporra resten av laget och på slutet av dagen hade alla fått åtminstone en liten öring och varit i kontakt med ytterliggare ett par stycken. När vi framåt femtiden bröt för dagen hade vinden nästan lagt sig helt och det var på det stora hela väldigt fint.
Så om man skall sammanfatta dagen kort (vilket jag kanske borde ha gjort från början... ) så blev det en fin och trevlig dag där vi allihopa fick fisk, om än ganska små. Flugor och drag av alla sorter verkade funka, som vanligt handlade det nog mest om att ha turen at lyckas pricka en fisk.

Tevligt hade vi det i alla fall och väl hemma landade en pizza och en kall öl som lätt bomull i magen!

Tack för en go dag gubbs!
//Robhert

2010-04-22, Lilleby/Sillvik

Emil och Ifan tog bussen till Lilleby-havsbad, fulla av hopp att fånga enorma mängder öring. Det blåste dock rejält, vilket gjorde flugfisket svårt, men inte heller Ifan lyckades med fisket, trots att han spinnfiskade, varför vi beslöt att skylla allt på det soliga vädret. Det var helt enkelt FÖR fint för att öringen skulle hugga.
Man blir besviken, ledsen och förbannad
  - Emil

2010-04-15 tom 2010-04-18 Fyn, Danmark

Ja, vad ska man säga... den årliga fiskeresan till Danmark slutade som väntat... kanske trodde vi något annat innan vi åkte... men resultatet blev nog vad vi kanske hade på känn innan... 1 öring på 42 centimer!
Jag, min bror och bröderna Hellgård gjorde våran sjunde tripp till Danmark och alla gånger man har kommit hem har vi funderat på om det ändå var våran sista gång... Men, vi åkte i alla fall, denna gång till fyn (har varit på bornholm innan) och förväntningarna var höga. Efter att ha införskaffat filmerna havsöringens hemligheter del 1-4... en väldigt intressant film där det visas hur öringen lever och jagar och där dom drar den ena granna öringen efter den andre... Blev ju suget efter att ta storöringen på fyn verklig! På väg ner... satt vi i bilen och skulle gissa hur många godkända öringar vi skulle få... jag drog till med 25 stycken, trodde faktiskt att det var lite lågt räknat... jag menar, lägre minimimått (40 cm), våren hade kommit mycket längre, alltså varmare i vattnet och därmed mer fart på öringen... det fanns ju tusen skäl till att vi skulle få fisk! Patrik och Anders gissade på 3 respektive 6 stycken! Min bror trodde som jag... hade han gissat först så hade han sagt 23 (e vi tvillingar eller?) men nu gissade han på 9 st. Vi hade garderat oss!
Jag vet inte om jag skall fortsätta eländet... det finns ju faktiskt inget mer att tillägga...
Men det jag kan säga var att våran resa som alla våra resor var riktigt trevlig... Helt underbara fiskebröder, go whiskey, gott om öl, goa filmkvällar (även om vi alla var trötta... och somnade), helstekt pasta, solkiga korvar, go thaisoppa, osymetriska tvillingar... ja, listan kan göras lång.
Nästa år håller vi oss nog på västkusten och då hoppas jag att vi kanske kan få med oss ännu fler fiskarbröder...?

2010-04-04 Tofta udde

Med dom gröna borstmaskimitationerna kände jag mig oslagbar när jag drog ut till tofta udde! Men när jag kom ut blåste det en ganska rå, kall sydostlig vind som gjorde det nästan omöjligt att fiska där... det hade grumlat upp nästan överallt. Till slut lyckade jag hitta en ställe där det var ganska grunt och inte så grumligt. Och det verkar som att det var där fisken också fanns... för jag fick 2 stycken, varav en var godkänd och fyra missade hugg!

2010-04-03 Särö

Morgon...
Snacket gick... alla tre jag, brorsan och Anders hade varit inne på edgeflyfishings forum där man kan läsa om havsöring i göteborgsområdet. Det verkade som att det var lite varmare i vattnet neråt onsala jämfört med lökeberga området (ca 3 graders skillnad). Därför beslutade vi oss för att dra söderut. Vi fastnade för Särö, där vi hittade en liten grund vik. Anders lyckades få sex stycken öringar (ingen storlek) varav en kanske var lite större... fick tyvärr inte se den för den gick ner å surade vid botten och sen var den borta... synd! Själv stod jag nästan o knödde på Anders, men det hjälpte inte... hade inget i asken som liknade det han fiskade med. Min bror däremot hittade något liknande och satte på en olivgrön zonker och vips började han drilla fisk.
Kväll...
Frustrerad över att inte ha fått känna på någon fisk när det ändå kändes som om att dom var på hugget drog jag vidare själv på kvällen. Åkte till Aröd... visste ju att det fanns fisk där... Lyckades till slut få på en öring (45cm) och den var proppad med havsborstmask! Den hade säkert 30 stycken olivgröna maskar i munnen. Det verkar inte som att den hade tid för att svälja dom utan kalasade medans tid var. Inte undra på att jag inte hade fått något under dagen! Nu var det bara o åka hem och binda gröna borstmaskimitationer!

2010-04-01 Öringpremiär. Aröd

Visste väl inte riktigt var vi skulle åka på premiärdagen... det enda vi visste var att vi inte skulle jobba denna här dagen. Äntligen är öringen lovlig igen...
Vi (jag och min far) tog våra nybundna flugor och åkte ut till Aröd. Det blev en ganska skön dag, solen lyste med sin närvaro och det blev en ganska skön vårvärme som spred sig under förmiddagen. Det blev väl ingen dag som går in i historieböckerna vad gäller fisket... ändå fick jag på en liten som senare släpptes tillbaka (svart borstmask imitation). Vid lunchtid fick vi påhälsning av brorsan, Anders och Patrik. Tyvärr blev det inget mer men vi var alla glada över att premiären är överstökad.

2010-04-01 Öringpremiär. Tofta udde

I vanliga fall åker vi ofta till Lökeberg på premiären. Men eftersom isläget var osäkert valde vi att i stället testa ute vid Tofta udde. Väl där visade det sig att all is inte var borta där heller så man kunde inte riktigt fiska överallt. Dagen började lite mulet, men sen sprack solen igenom lite och så fort det klarnade blev det mycket skönare i luften. Man var ju lite osäker på hurvida öringen var där såpass långt ute redan, känns ju som att säsongen blivit lite försenad efter denna vintern.Men fisken fanns där nog, men de var tröga. Under en liten stund på förrmiddagen verkade de vara lite på hugget och vi kom i kontakt med lite fisk. Niklas (som jag hoppas kommer vilja dyka upp som gästfotograf ofta i bloggen) tappade en fin fisk precis vid land. Det var ingen jätte men troligen höll den måttet. Det roliga var att den högg 5 m från land på typ 25 cm djup. Strax efteråt krockade jag en i samma storlek (kanske 40-45 cm) fick inget ordetligt mothugg på den och efter ett par små hopp var den tyvärr borta. Men det är alltid lite roligare att veta att de faktiskt finns där. Det visade sig sedan att farsan krokade en 55 cm:are i princip samtidigt fast på andra sidan udden. Givetvis tog han den på en Mickey Finn med guldskalle. Den flugan är ju bara för jäkla lurig...  Den var smal men kommer bli en smaskig första öring middag.

Lite lustigt att de verkar ha så tydliga huggperioder ibland. Allt eftersom dagen gick ökade vinden rätt mycket och det blev lite trökigare att fiska fluga. Jag fick i alla fall tillfälle att testa min nya utrustning allt funkade perfekt ihop (Guide Line spö, Coastal lina och en nyköpt rulle). Även den nybyggda linkorgen blev en positiv överraskning, fasen att man inte fixat till en sådan tidigare... trots relativt mycket vind, vågor, tång och annat som linor normalt gillar at fastna i hade jag i princip inga problem på hela dagen. Skall bli kul att använda linkorgen vid flugfiske från båt, tror att den kommer underlätta fantastiskt mycket. Ja, detta blir säkert en fin fiske säsong. Till nästa gång får ni ha det gött!

Sket feske!
//Robert

2010-03-28 Flugfiske/flugbindningskurs för nybörjaren (Ifan)
En inte allt för vacker vårdag skulle Grini och Swedbank lära Ifan lite flugkastning och flugbindning. Trots att dagen startade i missär (Ifan kom en timme för sent!) blev dagen ändå till slut lyckad. Ifan visade sig vara mycket lättlärd och behärskade förvånandsvärt snabbt flugspöt.
Nästa punkt på programmet var flugbindning, vilket också gick över förväntan, något som de vackra flugorna nedan visar prov på.

- Emil "Swedbank"

2010-02-13 Sillfiske utanför Lilleby

Idag var jag för första gången ute på havsisen utanför Göteborg. Tror inte att farsan direkt sprungit sönder skoterkängorna här de senaste 30 åren heller. Inte ofta det är säkert att gå ut här inte. Tidigare år har vi testat vid några tillfällen uppe i Gullmarn men nu när isen är så fin testade vi här hemma. Då jag var lite morgontrött kom vi inte iväg förrän vid niotiden. Det skulle visa sig vara ett dåligt beslut. Vi gick ut från badplatsen i Lilleby, därifrån kunde man lätt se vart alla gick, en bra bit ut hade det redan samlats ett gäng med fiskare. vi hade kartplotter med oss men för att hitta till sillplatserna var det bara att följa "stigen". Det var verkligen oerhört vackert där ute, man glömmer lätt vilken häftig plats vår fina skärgård är.

Väl ute borrade vi varsitt hål i den drygt 40 cm tjocka isen, tacklade våra ismetespön med sillhäcklor. Sedan tog nyfikenheten över. Vi såg ju att folk drog en del sill men var det några där vi borrat? En snabb koll med lodet visade att det minnsan fanns fisk i hela vattenpelaren. Mycket riktigt nappade det nästan direkt, den första timman nappade det lite sporadiskt men sedan dog det tyvärr av. Detta syntes även på lodet som var helt "vitt" från ytan ner till botten. Snackade med en kille som sa att detta tydligen var rätt vanligt, så om man får någon chans kommande vintrar är det nog upp med tuppen som gäller. Resten av dan var det trögt på sillen, farsan bottenmetade upp ett 20-tal små vittlingar men jag orkade inte tackla om så jag satsade på sill. Allt som allt fick vi kanske 25-30 sillar tillsammans. Otroligt vackra fiskar förresten när de är nyfångade. Det var faktiskt ett himla trevligt fiske och hade sillen stannat en stund till hade det varit riktigt kul. Får hoppas att detta är något man kan testa någon gång i framtiden.
Ha det gött!

Thailand 2009

Varför inte passa på att flugfiska när man åker på semester. Jag och två kompisar åkte till Thailand under jul och nyår för att koppla av med lite sol och bad... kanske var det för att festa lite också :). Även om dom inte har det minsta intresset för fiske finns det alltid tid för en själv att göra det som faller en in. Det blir ju ganska långtråkigt att bara ligga på stranden och sola... Så jag bestämde mig för att plocka med mitt flugspö (klass 6-7) en rulle med sjunklina (massa backing), tafsmaterial och några fiskimitationer (grini´s grå) på denna resa.

Reser ni på Thailands västkust måste ni bara göra ett stopp på Koh Lipe, en liten ö med kritvita stränder som kan erbjuda ett riktigt roligt fiske. På öns sydvästliga spets tog jag mig med longtailbåt (betalade för tur och retur 130 kr/heldag). Gick till en restaurang av flera som fanns på ön och köpte med mig en tonfisk (80 kr/kg) som jag sedan skar sönder för att mäska med. Beställde lite mat (Pad Thai kostade 15 kr) och köpte med mig vatten (5 kr/liter) och så var hela den dagen bokad. I runda slängar kan man väl säga att en fisketur kostade mig ca 250 kr, helt ok!
Varför jag valde just denna plats var för att det just var en udde där det strömmade runt och nära till djupt vatten utanför. Det tog inte lång tid innan jag förstod att jag hade valt rätt ställe. Under bara några timmars fiske hade jag fått 5 näbbgäddor och varit i kontakt med ett fyrtiotal (svårkrokade) och fått ca 8 olika arter (seabass, makrilliknande fisk, revfisk, trumpetfisk mm).
Det är ganska fascinerande att så här små fiskar kan vara så starka... När näbbgäddorna hugger så gäller det att hålla händer borta från linan för dom bara drar iväg med all löslina i ett nafs. Så här höll det på under dom tre dagarna jag åkte dit! Men det roligaste var nog när jag fick det där hugget med stort H som jag tror alla väntar på att få känna. Under dom här dagarna hade jag fått kontakt med lite större fisk, det kände man med en gång, så fort jag pressade lite small tafsen bara av (0,33). Under några tillfällen hade jag följe av något barracudaliknande, kungsmakrill, något större... man kände bara hur pulsen for upp.
Det stora hugget var inget speciellt, men när fisken började dra, kände man att nu var det på gång, det var lite mer tyngd bakom...slirbromsen drogs till maxmax men det verkade inte som om fisken brydde sig det minsta, han körde på som om han inte märkte något motstånd. Efter att han hade dragit ut en ca 100 meter backing, om inte mer så small linan av... backingen hade troligtvis skavts av mot något stenblock på botten och så var den fisken borta. Jag har absolut ingen aning om vad det kan ha varit för fisk, för det hade varit roligt o sett vad man kan ha fått på kroken...
Jag kommer med all sannolikhet att åka dit igen, den ska upp!!